Saturday, February 19, 2011

ALLAH Sentiasa Bersamaku.....

Assalammualaikum….

Pernahkah kawan-kawan mengalami kegagalan dalam hidup..???

Pasti pernahkan ..!!

sebenarnya kegagalan bukanlah bererti hidup ini perlu di hentikan tetapi hakikatnya dengan adanya kegagalan dalam diri kita ini , ia membangkitkan semangat kita kembali untuk tidak terus gagal dalam hidup.

Kenapa ALLAH S.W.T menguji kita seperti itu.???

Kerana  sesungguhnya ALLAH S.W.T mahu kita sedar di bumi mana kita berpijak. Mungkin selama ini kita tidak sedar apabila kita senang, adakah kita mengingatiNYA. Hidup ini sebenarnya ibarat roda , kadang-kadang  kita di atas dan kadang-kadang kita dibawah. Itu memang tidak boleh di nafikan lagi. ALLAH menguji kita kerana ALLAH menyayangi diri kita. Bayangkan kalau hidup ini tanpa dugaan dan cabaran , ianya kosong tidak apa-apa makna . kita juga tidak akan tahu apa itu maksud sebenarnya kehidupan. Hakikatnya  yang paling dekat dengan kita apabila di timpa masalah adalah ALLAH S.W.T. Disitulah tempat kita mengadu segala masalah kita kepadaNYA . Kita perlu tahu bukan dalam kesusahan sahaja kita ingat kepadaNYA tapi pada setiap masa kita harus mengingatinya.  Sesungguhnya ALLAH S.W.T sangat menyayangi hamba-hambanya .

Firman ALLAH :

“ dan apabila hamba-hamba ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentangku , maka sesungguhnya aku dekat. Aku kabulkan pemohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaku dan beriman kepadaku agar mereka memperoleh kebenaran”
( al – baqarah 2 : 189)

Doa Apabila Menerima Musibah

إِنَّا للهِ  وَإِنَّاْ إِلَيْهِ رَاْجِعُوْنَ ، اَللّهُمَّ أَجُرْنِيْ فِيْ مُصِيْبَتِيْ وَاخْلُفْ لِيْ خَيْرًا مِنْهَا

"Ya ALLAH, berikanlah kepadaku pahala dalam musibah ini, dan gantikanlah aku dengan yanag lebih baik daripadanya"


Doa Ketika Dalam Keadaan Tertekan

يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ

"Wahai ALLAH Yang Hidup ( Sentiasa Kekal ), Wahai ALLAH Yang Bangun ( Mentadbir urusan hambaNya ) Aku mohon dariMu bantuan"



Akhir kata, kita haruslah berusaha sedaya mungkin untuk tidak terus gagal dalam hidup dan tukarkan pemikiran kita tentang makna kegagalan itu daripada perspektif negetif ke positif supaya menjadi ia menjadi  pendorong pada diri kita untuk terus kehadapan. Selain itu ingat lah bahawa ALLAH akan sentiasa ada dengan kita tidak kira apa juga keadaan .





No comments:

Post a Comment