Sunday, November 27, 2011

Qiammullai

Assalamualaikum wbt..

Qiammullai bermaksud dirikan malam. Melakukan ibadah sunat contohnya baca Al-Quran, solat sunat taubat, solat sunat tahajut, solat sunat hajat dan lain-lain.

Amalan qiammullai ini Allah sangat suka apabila kita melakukannya atau menegakkan. Allah berjanji meletakkan orang yang selalu melakukan qiamuallai di tempat yang sangat terpuji (syurga).

Rasulullah bersabda:

 “Amalan qiam ini amalan orang-orang yang soleh yang terdahului dari kami.”

 Ia adalah amalan para nabi dan sahabat-sahabat baginda. Kehebatan qiam adalah dapat mengampunkan dosa dan mendekatkan diri kepada Allah.

Saidatina Aisyah RH berkata:  Rasulullah tidak pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun dalam keadaan uzur.

Rasulullah melakukan solat malam sampaikan bengkak kaki baginda. Malunya rasa apabila dibandingkan dengan kita hanya membengkakkan mata kerana terlebih tidur. Nauzubillah..

Allah SWT berfirman:

“Lambungkan mereka dari tempat tidurnya, mereka berdoankepada tuhan dengan rasa takut dan penuh harap,dan mereka menginfakkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” (Surah As-Sajdah: 16)

Ciri-ciri orang yang beriman yang terdapat dalam (Surah As-Sajdah: 16)
  • ·         Meninggalkan tempat tidur mereka untuk solat tahajjud
  • ·         Mendermakan sedikit harta mereka

Allah SWT berfirman:

“Wahai orang yang berselimut(Muhammad)! Bangunlah (untuk solat) pada malam hari, kecuali sebahagian kecil, (Yaitu) separuhnya atau kurang sedikit dari itu, Atau lebih dari (seperdua ) itu, dan bacalah Al-Quran dengan perlahan-lahan. Sesungguhnya Kami akan turunkan perkataan yang berat kepadamu. Sungguh, bangun malam itu lebih kuat (mengisi  jiwa); dan (bacaan di waktu itu) lebih berkesan .” (Surah Al-Muzzammil: 1, 2, 3, 4, 5, 6)

Semua ini terpulang kepada kita apa yang harus kita lakukan untuk mencari cinta yang abadi daripada Allah SWT. 


2 comments:

  1. alhamdulillah . kalau dpt buat qiam setiap hari alangkah indahnya :)

    ReplyDelete
  2. InsyaALLAH... sama2 kita usaha untuk mendapat redho ALLAH..AMIN

    ReplyDelete