Saturday, November 26, 2011

Atas Dasar Keimanan

Assalamualaikum wbt

Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang sudi meluangkan masa untuk menjenguk ke blog ini.

Pada zaman globalisasi ini, dunia semakin meniti alaf kemajuan. Bangunan setia membangun diseluruh pelusuk dunia. Arus pemodenan ini membuat manusia semakin lupa akan tujuan asal mereka berada di muka bumi ini. Mereka menganggap dunia adalah segala-galanya pada mereka. Mereka umpama meyorong dunia tetapi akhirat mereka cicirkan.

Didalam kegusaran ini, aku telah menemui sebuah buku yang membuat diri ini tersedar akan tanggungjawab diri ini sebagai seorang manusia di muka bumi ini dan hamba pada penciptanya. Didalam buku itu banyak dikaitkan dengan keimanan yang menjadi dasar kepada seorang hamba kepada penciptanya. Setiap apa yang kita lakukan haruslah dikaitkan dengan iman. Juga dalam persahabat iaitu Uhibukkifillah yang beramaksud bersahabat kerana ALLAH SWT. Ini kerana kita umat islam yang berpegang pada rukun islam dan iman.


"Sesungguhnya orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama ALLAH (dan sifat-sifat-Nya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, menjadi mereka bertambah iman, dan kepada tuhan jualah mereka berserah." (Al-Anfal:2)
"Sesungguhnya orang beriman itu bersaudara." (Al-Hujurat:10) 
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan ALLAH (untuk membela Islam), dan orang-orangyang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berjuang itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia."  (Al-Anfal:75)

Dengan keimanan, segala perkara dan permasalahan dapat di selesaikan.
Walaupun 1001 masalah sebab itulah Rasulullah SAW menyeru kepada umatnya supaya beriman kepada ALLAH SWT.


 
NH_

No comments:

Post a Comment